szombat, június 09, 2012



AZ IDŐSEBB VEZETŐK VÉDELMÉBEN







Sokan irigylik a nyugdíjasokat, mert alhatnak reggel és nem kell korán felkelniük és a munkába menniük, de még a legidősebb embernek is be kell vásárolni, néha elballagni a bankba, a postára, a barátait is látogatni akarja és természetesen, sokkal inkább, mint a fiatalabb korosztály fiainak, el kell jutnia az orvosához, vizsgálatokra, kezelésekre! Azon kívül, egy nyugdíjasnak nem kell senkitől szabadságot kérnie, és ha egészségi állapota tűrhető, végre időt szentelhet kedvteléseinek, legyen az akár pecázás, kirándulások, operalátogatás, vagy külföldi utazások, és ami mindennél fontosabb: megőrizve függetlenségét szeretné űzni ezeket a tevékenységeket, úgy, hogy ne kelljen másoktól szívességeket kérni. 
Túl ezeken a fent említettem önző elfoglaltságokon, ha annyira szerencsés az idősebb ember, mint mi vagyunk és van néhány unokája is, minden alkalmat megragad, hogy hasznossá tegye magát. Segít nekik leckéjükben, elviszi őket tanfolyamra, barátjukhoz, vagy mikor még kicsik (vagy kölyökkutyájuk van!) babysitterkedik. Igaz, hogy országunkban jó tömegközlekedés van, de nem mindig áll rendelkezésünkre, amikor szükségünk van rá, és időrabló. Azon kívül, a busz, a villamos, a metró, a Hév, nem mindenhová jut el, csak sajnos a haladott kor egyik velejárója, hogy a lábak nem úgy műkődnek, mint ifi korunkban. A saját kocsi még mindig a legjobb megoldás a fenti szükségletekre, de vajon az ember meddig alkalmas a vezetésre?  
Tagadhatatlan tény, hogy az életkor növekedésével, bizonyos élettani adottságok, mint a látás, a hallás, a rugalmasság, az összpontosítás, a reakció idő, az előzés biztonságos távolságának megítélése, fokozatosan csökkennek. Ezért a felnőtt sofőrnek ismerni kell korlátait, hogy ne veszélyeztesse magát és a környezetét. A szaklapokban néhány cikk jelent meg erről a tárgyról, de azt hiszem ezek a tanácsok nemcsak az idősebb vezetők figyelmét érdemlik, hanem minden olyan személyét, akinek romlik az egészségi állapota, vagy családi, üzleti, pénzügyi gondjai vannak, amelyek elterelik figyelmét vezetéstől:
1.     Tartsuk magunkat formában rendszeres fizikai tevékenység által, amely javítja a rugalmasságot és az éberséget, és lassítja az öregedés folyamatát.
2.     Kerüljük a túl hosszú utazásokat és 45 perces vezetés után tartsunk egy 10 perces szünetet, pihenésre és felfrissülésre (beleértve a kiszállást az autóból egy kis mozgásra és valamilyen frissítő elfogyasztására).
3.     Csak jól ismert utakon vezessünk, hogy ne kelljen jelzőtáblákat és útmutatást keresnünk vezetés közben. Ha mégis egy ismeretlen helyre kell utaznunk, érdemes megtanulni az utat, mielőtt nekivágunk és pontos jegyzeteket készíteni magunknak.
4.     Részesítsük előnyben a vezetést reggel vagy kora délután és ne vezessünk délután, este és éjszaka.
5.     Tartózkodjunk mobiltelefon beszélgetésektől vezetés közben. El lehet és el kell halasztanunk minden hívást, amíg megérkezünk célállomásunkra.
6.     Ügyeljünk arra, hogy fenntartsuk a távolságot az előttünk levő járműtől. Idősebbek számára az ajánlott távolság 3 másodperc.
7.     Vezessünk lassabban, és ha egy bizonyos időpontban kell eljutnunk egy bizonyos helyre, induljunk korábban, hogy ne kelljen rohannunk.
8.     Igyekezzünk a jobb sávban vezetni, hogy ne akadályozzuk a többi vezetőt és ne késztessük őket arra, hogy a jobb oldalon előzzenek meg minket.
9.     Ne oktassuk a többi sofőrt az úton. Lehet, hogy gyorsan hajtanak, türelmetlenek és csúnyán beszélnek, de nincs értelme a vitának. Az eredmény csak az lesz, hogy elveszítjük a nyugalmunkat és az összpontosítást.
Dacára a legjobb tippeknek, a fenti szabályok szigorú betartásának, a sofőr sokéves tapasztalatának és szakértelmének, minden ember életében eljön a pillanat, amikor abba kell hagynia a vezetést. Ez egy nehéz döntés, különösen azoknak, akik évtizedeket töltöttek a volán mögött és jó sofőrnek ítélik meg magukat, balesetek és közúti kihágások nélkül. Néha a személy maga dönt, mert úgy érzi önbizalma megrendült és egyre nehezebbé válik számára a vezetés, ritkábban, ez egy viszonylag könnyű, vagy isten ments, súlyosabb baleset miatt történik, néha pedig a hatóságok vonják vissza jogosítványát. A jogsi elvonásához vezető folyamatban orvosok is részt vesznek, de kívánatos, hogy döntésük tényeken alapuljon és ne előítéleteken.
Az alábbi cikk, amely egy ilyen előítéletet próbál eloszlatni, egy kanadai barátom cikkén alapszik, amely 2012. április 2-án jelent meg a MedicalXpress "Egészségügy" rovatában:
Az idősebb vezetők védelmében 
Az az elképzelés, hogy az idősebb vezetők rovására nagyobb arányban írhatók balesetek, mert rosszabb vezetők, a CMAJ (kanadai Orvostudományi Egyesület folyóirat) magyarázata szerint, nagy részben tévhitre alapszik.
»Az idősebb vezetők felülreprezentáltsága halálos közúti balesetek esetében, elsősorban a „törékenységük”- ből származik, - az életkorhoz kapcsolódóan emelkedik a valószínűsége, hogy egy baleset eredményeként meghalnak« - írja Dr. Ezra Hauer, a torontói egyetem építőmérnöki osztályának professzor emeritusa. »Nem szabad összetéveszteni ezt a törékenységet, mint a felülreprezentáltság okozóját, a biztonságos vezetés képességével«. 
Az a szerény arány, amely visszamarad a törékenység figyelembevétele után, több tényező eredménye. Először is, a nyugdíjasok többet vesznek igénybe sok kereszteződéssel megszakított útvonalakat, ahol a balesetek aránya magasabb, mint az autópályán.
Másodszor, nagyobb a hajlamosság jelenteni a rendőrségnek az olyan baleseteket, amelyek idősebekkel történnek, mert ezek csak ritkán egy-kocsis karambolok és gyakran okoznak sérülést a vezetőnek.
»A fenti okok miatt, az idősebb vezetők balesetei nagyobb arányban jelennek meg a hivatalos statisztikákban, ez is hozzájárul az aránytalansághoz, és semmi köze a biztonságos vezetési képességhez«, írja Dr. Hauer. Ha az idősebb járművezetőket összehasonlítjuk olyan nem idősekkel, akik hasonló időt töltenek a volán mögött, ez az aránytalanság teljesen eltűnik, kivéve azoknál, akik nagyon keveset vezetnek.
»Ha a vezető 85 éves vagy annál idősebb, a halálos áldozatoknak több mint négyötöde a vezető maga. A 16 és 59 éves közötti vezetők körében, az áldozatok kétharmada más ember. Ellentétben a fiatalabb vezetőkkel, az idősebb vezetők elsősorban önmagukra jelentenek veszélyt«.
Azonban, dacára az adatoknak, sok kanadai úgy véli, hogy az idősebb járművezetők jelentős veszélyt jelentenek a közlekedés biztonságára. Az orvosok ajánlásait az idősebb vezetők jogosítványainak a megvonására azonban tényekre kell alapozni, és nem a hibás hiedelmekre”.
Ennek az egész írásnak a folyamán magamra gondoltam. Én még naponta vezetek autót munkahelyemre és megbízok képességemben, hogy nem veszélyeztetem magamat és másokat, de remélem, amikor eljön az a nap, amikor ez a biztonság megrendül, képes leszek magamtól eljutni a helyes döntésre és nem lesz szükségem arra, hogy mások kényszerítsenek rá. 

Riportok Dr. Hauer cikkéről:






1 megjegyzés:

miklos írta...

Itt 70 evnel idöseb jogositvany
tulajdonosoknak kötelezö ket evente
orvosi vizsga latas halas de az
autobiztositsuk olcsob mint a fuatal
korosztalye.
A canadai orvos tanacsait minden korosztaly
megszivlelheti.